PPP a SPC
Ústí nad Orlicí
Škola bez poražených - T. E. T.
Ve čtyřech navazujících setkáních se budeme se věnovat komunikačním dovednostem a nástrojům podle Thomase Gordona, které:
Setkání 1.:
Dopoledne:
Proč a jak?
Kromě přehledu dovedností kurzu se zamyslíme nad bloky ve vyučování a při učení a budeme rozvíjet dovednost „pozorování chování“ a objevovat sílu popisného jazyka namísto hodnocení.
Odpoledne:
„Okno chování“ aneb čí je to problém
V rozdílných situacích jsou vhodné rozdílné komunikační dovednosti. Naučíme se rozlišovat tyto situace pomocí schématu zvaného okno chování.
Setkání 2.:
Dopoledne:
Jak pomáhat a zároveň rozvíjet samostatnost
Budeme se zabývat rozvojem pomáhajících dovedností i podmínkami, kdy a jak je lze využívat, tak, abychom podporovali samostatnost žáků a zvyšovali jejich pohodu.
Odpoledne:
Když se „nic“ neděje
Chvíle, kdy si nikdo na nic nestěžuje, jsou mimořádně vhodné pro rozvoj a upevňování vztahu. Probereme komunikační nástroje, které k tomu lze využít.
Setkání 3.:
Dopoledne:
Tvoje svoboda končí tam, kde narušuje moji pohodu
Důležitou součástí efektivní komunikace jsou konfrontační dovednosti. V tomto setkání si objasníme zásady efektivní konfrontace podle Thomase Gordona. Také se budeme zabývat běžnými chybami neefektivní konfrontace.
Odpoledne:
Život není soupeření
Projdeme si společně kroky, které nám umožní řešit konflikty tak, aby z nich vyšli všichni zúčastnění jako vítězové. Taková řešení jsou trvalejší a nevyžadují vynakládání další energie ne jejich udržování.
Setkání 4.:
Dopoledne:
Ach ta dnešní mládež aneb i když vidíme svět jinak, můžeme spolu vycházet
Často se setkáváme se situacemi, kdy máme s dětmi nebo i kolegy, nadřízenými či rodiči dětí diametrálně odlišné názory. Společně se budeme zabývat možnostmi řešení takovýchto situací a důsledky těchto řešení.
Odpoledne:
Šedivá je teorie, zelený strom praxe
Ukážeme se další možnosti, jak lze získané komunikační nástroje využít při práci s kolektivy například při mediaci či facilitaci a budeme se zabývat dalšími možnostmi jejich integrace do vlastní praxe.